Hoppa till navigering.
När du ska starta ett företag måste du bestämma dig för vilket slags företag du vill ha, vilket namn företaget ska ha och ibland anmäla företaget till Bolagsverket.
Du kan gå på en starta företag-dag. Där får du information från Bolagsverket och flera andra myndigheter.
På företagarsajten verksamt.se kan du få hjälp med vad du behöver göra och tänka på när du ska starta företag.
Ofta har kommunen en företagslots som kan hjälpa dig att komma igång.
När du ska starta ett företag måste du välja vilket slags företag du vill ha.
Det här är de vanligaste typerna av företag:
Du måste också välja vad ditt företag ska heta. Det finns många regler om företagsnamn. Ditt företagsnamn får till exempel inte vara för likt ett annat företags namn. Det är Bolagsverket som bestämmer om du får ha det företagsnamn som du vill ha. Du kan själv kontrollera om företagsnamnet är upptaget i e-tjänsten Näringslivsregistret.
Du kan registrera företaget hos Bolagsverket. Det innebär att du berättar för oss när du startar ditt företag.
Så här gör du:
fyll i blanketten som heter Nyregistrering och skicka den till Bolagsverket. Du hittar blanketten under rubriken Blanketter & mallar i menyn till vänster.
Du måste betala en avgift när du anmäler företaget till Bolagsverket. Det kostar olika beroende på vilken typ av företag du ska starta. Läs vad det kostar under rubriken Priser och avgifter i menyn.
När vi har fått din anmälan undersöker vi att alla uppgifter finns med. Vi kontrollerar också att företagsnamnet är ledigt. Om något fattas skickar vi ett brev till dig som du ska svara på. När allt är klart får du ett registreringsbevis. På registreringsbeviset finns företagets organisationsnummer och andra viktiga uppgifter.