Hoppa till navigering.
När du ska starta en förening måste du bestämma dig för vilket namn föreningen ska ha och anmäla föreningen till Bolagsverket.
Det är olika regler för olika slags föreningar. Det finns exempelvis ekonomiska föreningar och bostadsrättsföreningar.
Ska du starta en ekonomisk förening kan du få hjälp med vad du behöver göra och tänka på, på företagarsajten verksamt.se. Du kan också gå på en starta företag-dag. Där får du information från Bolagsverket och flera andra myndigheter.
Du måste välja vad föreningen ska heta. Det finns många regler om namn. Föreningens namn får till exempel inte vara för likt en annan förening eller företags namn. Det är Bolagsverket som bestämmer om du får ha det namn som du vill ha. Du kan själv kontrollera om namnet är upptaget i e-tjänsten Näringslivsregistret.
Du måste registrera ekonomiska föreningar och bostadsrättsföreningar hos Bolagsverket. Det innebär att du berättar för oss när du startar föreningen.
Så här gör du:
fyll i blanketten som heter Nyregistrering och skicka den till Bolagsverket. Du hittar blanketten under rubriken Blanketter & mallar i menyn till vänster.
Du måste betala en avgift när du anmäler företaget till Bolagsverket. Det kostar olika beroende på vilken typ av företag du ska starta. Läs vad det kostar under rubriken Priser och avgifter i menyn.
När vi har fått din anmälan undersöker vi att alla uppgifter finns med. Vi kontrollerar också att namnet är ledigt. Om något fattas skickar vi ett brev till dig som du ska svara på. När allt är klart får du ett registreringsbevis. På registreringsbeviset finns föreningens organisationsnummer och andra viktiga uppgifter.