Bolagsverket

Hoppa till navigering.

Namnet på företaget (lättläst)

Innehåll

Ett bra namn på ditt företag gör det lättare för dina kunder och andra att hitta företaget.

Så här ska företagets namn vara

Namnet får inte vara likadant som namnet på andra företag eller föreningar.

Namnet får inte vara likadant som ett varumärke.

Du får inte ha någon annans efternamn i namnet på företaget.

Man får inte luras med namnet och till exempel säga att man gör saker som inte stämmer med verkligheten. Om till exempel ordet veterinär finns i namnet måste företaget jobba som veterinärer.

När du registrerar ett namn hos Bolagsverket betyder det att ingen annan får ta exakt samma namn för samma verksamhet som du har.

Regler för olika företag

Aktiebolag

Orden aktiebolag eller AB ska finnas i namnet på företaget. Ingen annan får ha exakt samma namn på sitt företag för samma verksamhet.

Enskild näringsverksamhet

Du måste inte anmäla namnet till Bolagsverket.

Om du anmäler namnet får ingen annan ha ditt namn på sitt företag i det län där du har din verksamhet.

Handelsbolag

Ordet handelsbolag ska finnas i namnet på företaget.

Ingen annan får ha ditt namn på sitt företag i det län där du har din verksamhet.

Kommanditbolag

Ordet kommanditbolag ska finnas i namnet på företaget.

Ingen annan får ha ditt namn på sitt företag i det län där du har din verksamhet.

Ekonomisk förening

Ordet ekonomisk förening eller ek.för. ska finnas i namnet på företaget.

Ingen annan får ha exakt samma namn på sitt företag för samma verksamhet.

Beskriv företagets verksamhet

Du måste beskriva vilken verksamhet ditt företag ska ha, vad ni ska göra i företaget.

Exempel på verksamheter

handel med bilar konsultverksamhet inom hudvård tillverkning och försäljning av hantverk elektriker bokhandel korvkiosk hunddagis

Kolla om namnet är ledigt

Du kan själv kolla om det namn du vill ha på företaget är ledigt. Gå in i e-tjänsten Näringslivsregistret och skriv in namnet.


 

Om webbplatsen
Bolagsverket, 851 81 Sundsvall • Telefon: 0771-670 670 • bolagsverket@bolagsverket.se