Hoppa till navigering.
Är ni två eller flera personer som vill starta ett företag tillsammans? Då kan ni starta ett handelsbolag. Du som startar ett handelsbolag kallas bolagsman. En bolagsman kan också vara ett annat företag eller en förening.
Ni som är bolagsmän ansvarar för företaget tillsammans. Men du kan bli tvungen att betala skulderna med dina pengar om företagets pengar är slut. Ni ska se till att hålla avtal som företaget har. Ni måste också betala skulder om företaget har skulder.
Ni som är bolagsmän ska bestämma att ni ska starta ett handelsbolag tillsammans. Det bästa är om ni skriver ett bolagsavtal på ett papper. Då vet ni vad ni har bestämt. Ni behöver inte skicka in bolagsavtalet till Bolagsverket.
Ni måste anmäla till Bolagsverket att ni ska starta ett handelsbolag.
Så anmäler ni till Bolagsverket:
Alla bolagsmän måste skriva under anmälan i e-tjänsten eller på papper.
Avgifter för handelsbolag och kommanditbolag.
När något har ändrats i ditt handelsbolag ska du anmäla det till Bolagsverket.