Hoppa till navigering.
Ska du ensam starta ett företag? Då kanske det passar dig att starta som enskild näringsidkare. Det kallas ibland enskild firma
När du startar som enskild näringsidkare ansvarar du helt själv för företaget. Du ska se till att hålla avtal som du har skrivit på. Du måste också betala skulder om företaget får skulder.
Företagets organisationsnummer blir samma som ditt personnummer.
Om du vill kan du anmäla till Bolagsverket att du startar som enskild näringsidkare. Det kan vara bra. Då kan ingen annan använda samma företagsnamn som du i det län där du har ditt företag.
Så anmäler du till Bolagsverket:
Det kostar att anmäla till Bolagsverket.
Avgifter för enskild näringsidkare
När något har ändrats i ditt företag ska du anmäla det till Bolagsverket.