Bolagsverket

Hoppa till navigering.

Ekonomisk förening (lättläst)

Innehåll

Du kan starta en ekonomisk förening tillsammans med andra personer.

En ekonomisk förening är till för medlemmarna

En ekonomisk förening ska ha minst tre medlemmar. Medlemmarna kan vara personer eller företag. Medlemmarna ska ha någon fördel av att vara med i föreningen.

Du som vill vara medlem måste betala pengar när du går med i föreningen. Det kallas medlemsinsats. Pengarna kan du förlora om föreningen går dåligt.

Ofta betalar medlemmarna en avgift varje år till föreningen. Den kallas medlemsavgift. Avgiften ska användas till att betala föreningens kostnader, exempelvis för el och telefon.

Styrelsen sköter föreningen

Alla ekonomiska föreningar ska ha en styrelse. Styrelsen sköter föreningen. I styrelsen ska det finnas minst tre personer.

Anmäl föreningen till Bolagsverket

Du måste anmäla till Bolagsverket om du ska starta en ekonomisk förening.

Så anmäler du till Bolagsverket:

  • Gå in i e-tjänsten på verksamt.se eller
  • Fyll i och skicka in blanketten
    Nyregistrering – ekonomisk förening, bostadsrättsförening, sambruksförening
    och kooperativ hyresrättsförening, nr 904
    till Bolagsverket.

Det kostar pengar att anmäla till Bolagsverket

Avgifter för ekonomisk förening och bostadsrättsförening.

Anmäl ändringar till Bolagsverket

När någon uppgift som finns hos Bolagsverket har ändrats ska du anmäla det till oss.

Anmäl ändringar i föreningen (lättläst)

En årsredovisning varje år

Varje år måste föreningens styrelse skriva en årsredovisning. En årsredovisning är ett dokument som visar hur föreningens verksamhet har gått under året.


 

Om webbplatsen
Bolagsverket, 851 81 Sundsvall • Telefon: 0771-670 670 • bolagsverket@bolagsverket.se