Bolagsverket

Hoppa till navigering.

Bostadsrättsförening (lättläst)

Innehåll

En bostadsrättsförening kan äga ett eller flera hus. I huset finns lägenheter.

Du kan starta en bostadsrättsförening tillsammans med andra personer eller företag. Ni blir då medlemmar i föreningen och får rätt att bo i lägenheterna. Det måste finnas minst tre medlemmar och tre lägenheter.

Den som köper en lägenhet i en nystartad bostadsrättförening, ska betala pengar till föreningen. Pengarna kallas upplåtelseinsats. När lägenheten säljs vidare efter det är det bara en affär mellan säljare och köpare.

Ofta betalar medlemmarna en avgift varje år till föreningen. Den kallas årsavgift. Medlemmarna brukar betala en del av avgiften varje månad. Avgiften ska användas till att betala föreningens kostnader, exempelvis för sophämtning och städning.

Styrelsen sköter föreningen

Alla bostadsrättsföreningar ska ha en styrelse. Styrelsen sköter föreningen. I styrelsen ska det finnas minst tre personer.

Anmäl föreningen till Bolagsverket

Du måste anmäla till Bolagsverket om du ska starta en bostadsrättsförening.

Så anmäler du till Bolagsverket:

  • Gå in i e-tjänsten på verksamt.se eller
  • Fyll i och skicka in blanketten
    Nyregistrering – ekonomisk förening, bostadsrättsförening, sambruksförening
    och kooperativ hyresrättsförening, nr 904
    till Bolagsverket.

Det kostar pengar att anmäla till Bolagsverket

Avgifter för ekonomisk förening och bostadsrättsförening.

Anmäl ändringar till Bolagsverket

När någon uppgift som finns hos Bolagsverket har ändrats ska du anmäla det till oss.

Anmäl ändringar i föreningen (lättläst)

En årsredovisning varje år

Varje år måste föreningens styrelse skriva en årsredovisning. En årsredovisning är ett dokument som visar hur föreningen verksamhet har gått under året.


 

Om webbplatsen
Bolagsverket, 851 81 Sundsvall • Telefon: 0771-670 670 • bolagsverket@bolagsverket.se